Välj språk
Change language

 

Nyheter

 


 

Vald Butik Byt Butik
 

Gulf

 
 

Nyheter

 
 
 

Gulf historik

Gulf Oil är en av originalmedlemmarna av 'De Sju Systrarna' inom oljeindustrin det vill säga en av de bolagen som var ledande inom oljeindustrin mellan 1900 och 1980 och fortsätter sin tradition att erbjuda högkvalitativa produkter och service runt hela världen.

Gulf Oil grundades 1901 med oljekällan Spindletop i Texas som var världens första högproducerande oljekälla. Gulf startade tidigt att marknadsföra sina produkter i dunkar och från pumpar med den berömda Orange Disk loggan på. Gulfs orange disk logga har sen dess under åren blivit ett av världens mest kända varumärken med ett gott rykte om sig.

Gulf har alltid varit en av de ledande när det har gällt kommersiella och tekniska innovationer. 1911 öppnade Gulf den första drive-in bensinstation vilket gjorde att dåtidens bilister kunde på ett mycket bekvämt sätt tanka bensin från en pump. Tillsammans med att vara föst att erbjuda gratis vägkartor så var detta ett led i Gulfs fokus på att ge kunderna den bästa servicen. Vidare så var Gulf först att exploatera olja över vatten och utveckla den första krackeranläggningen.

Gulf växte stadigt som bolag under mellankrigsåren Gulf var ett kraftfullt oljebolag som opererade inom alla områden i oljeindustrin såsom exploatering, produktion, raffinering, transport och försäljning. Bolaget var också inblandat i den petrokemiska industrin och tillverkning av komponenter till bilindustrin.

Forskning och att ligga i framkant i produktutvecklingen har alltid varit en kärnverksamhet hos Gulf. Det är ett känt faktum att det var Gulf som utvecklade den första syntetiska molekylen Poly Alfa Olefin. Ytterligare landvinningar såsom brandsäkra hydrauloljor och mycket annat har kommit från Gulfs utvecklingsavdelningar.

Den visionära andan är en av hörnstenarna inom Gulf och gör att bolaget växer och utvecklas stadigt även efter det att det köptes av Chevron i USA 1984. I andra delar av världen är Gulf känt genom sitt bolag Gulf Oil International Ltd. Hinduja Group som är en privat indisk affärsfamilj köpte rättigheten till Gulf namnet utanför USA efter det att Chevron köpte den amerikanska delen av Gulf.

Idag är Gulf Oil International ett eget fristående affärsområde av Hinduja Group och är ett dynamiskt oljebolag som genom egna och licensierade agenter finns representerat i över 100 länder.

Gulf Oil International har en mycket starkt fokus att fortsätta traditionen att endast utveckla de bästa produkterna som kunderna efterstävar. För detta har vi anställd några av de mest framstående teknikerna i oljeindustrin. De lika producerande bolagen investerar stora summor i att vara i spetsen på smörjmedelsutvecklingen. Gulfs globala sponsring av motorsporten innebär att vi kan testa och utveckla våra produkter under extrema förhållanden.

Denna fokus på produktutveckling har gett att Gulf har tagit fram smörjmedel som möter alla krav på egenskaper och OEM godkännanden som de flesta motor tillverkare över hela världen kräver. För att våra kunder snabbt ska få produkter har vi investerat i fabriker, depåer och lager i nyckelmarknader. Vi har fortfarande en stor kundfokus där leveranstiden är en av de viktigaste faktorerna.

Gulf Oil International och de olika partnerna i över 100 länder fokuserar på att fortsätta att växa och att erbjuda smörjmedel som nya generationer av kunder efterfrågan. Men vi kommer aldrig att glömma principerna som Gulf i början av 1900 talet grundades av nämligen hög servicekvalitet och innovativ produktutveckling. Mer information på www.gulfoilltd.com.